Maandag 11 mei gaan de basisscholen en kinderopvang weer van start. Alle hens aan dek voor de leerkrachten en pedagogisch medewerkers, die hiervoor veel moeten regelen. De meeste kinderen zijn eraan toe – en hun ouders ook.
Neeltje (9), die in de derde klas van Vrijeschool Kennemerland zit, zet komende week haar wekker weer op 7.30 uur. ‘Niet naar school gaan was fijn, omdat ik een beetje kon uitslapen’, zegt ze. ‘En het was best fijn om niet de hele dag les te krijgen. Maar ik ben blij dat ik dinsdag weer naar school kan. Ik mis mijn juf en ik vind het leuk om iedereen uit mijn klas weer te zien. Dat kan ook met Zoom, maar dat is toch anders.’ Net als de meeste andere Haarlemse kinderen kreeg Neeltje in maart een stapel schoolboeken mee naar huis en een planning om hiermee zelf aan de slag te gaan, al dan niet met hulp van het thuisfront. Dinsdag gaat die stapel terug naar school. De juf heeft wel heel veel werk om na te kijken, vreest Neeltje. Ondanks alle lesstof en de extra opdrachten die ze van de juf kregen, zoals een brood bakken en je lievelingsplant natekenen, heeft Neeltje zich ook wel verveeld. ‘Ik heb nog nooit zo veel boeken en Donald Duckies gelezen.’
“Ik ben heel erg blij dat ik maandag mijn vriendjes weer zie”
Videobellen met de hele klas
Ook Beer (7) wil graag weer naar school. Maandag start zijn schooldag in groep 3 van De Zonnewijzer weer gewoon met lezen en taal, alsof er behalve de meivakantie niets gebeurd is. ‘Ik ben heel erg blij dat ik mijn vier vriendjes en twee vriendinnetjes maandag weer zie’, vertelt hij. Eén vriendje heb ik een paar keer gezien, maar de anderen niet. Ja, toen we gingen videobellen met de hele klas om te horen hoe het met iedereen ging. Maar toen kletste iedereen door elkaar, daar werd ik gek van.’ Thuisquarantaine had voor Beer ook voordelen. ‘Papa en mama waren allebei de hele dag thuis, dat vond ik gezellig. En we kregen minder les dan anders.’ Beer en zijn klasgenootjes kregen in de afgelopen weken vooral onderwijs van hun ouders. ‘Mama zei dan: Zo, de les begint. Zij hielp me vooral met taal, papa met rekenen.’
Eindmusical?
Oudere leerlingen hadden aanzienlijk minder hulp van hun ouders nodig om hun schoolwerk te maken. ‘Wij werkten al een tijdje met Google Classroom, eigenlijk was alleen videobellen met Google Hangouts nieuw’, vertelt Kate (11), die in groep 8 van de Bavinckschool zit. ‘Op zondag hoorden we dat de school dichtging, maandag mocht ik met de meester en een vriendinnetje Hangouts testen, dinsdag gingen we er met de hele klas op. Elke ochtend kregen we online les, ’s middags maakte ik mijn opdrachten.’ Kate had in thuisquarantaine meer tijd voor buitenspelen, TikTok en Netflix. Toch is ze blij dat weer naar school kan, al is het maar voor de eindmusical. ‘Iedereen is thuis hard aan het oefenen. Geen idee hoe we samen kunnen repeteren als de ene helft van de klas op maandag en donderdag naar school gaan en de andere helft op dinsdag en vrijdag. Hopelijk verzint de meester hier iets op.’
Heel veel succes!
Wethouder Onderwijs Jur Botter is blij voor alle kinderen en ouders dat de scholen weer opengaan. ‘Vrij van school zijn is leuk als het vakantie is of wanneer je ijsvrij hebt’, zegt hij. ‘Maar weken gedwongen thuiszitten zonder vriendjes en vriendinnetjes uit de klas te zien, is niet leuk. Dat gaat zelfs vervelen. Ook elke dag bij je ouders thuis zitten, is niet altijd fijn. Ik wens alle kinderen heel veel plezier op hun eerste dag op school, en ook de kinderen die maandag weer naar de opvang gaan. Alle leerkrachten en pedagogisch medewerkers: heel veel succes!’
Alle scholen en kindcentra hebben maatregelen getroffen om het onderwijs, de opvang en het brengen en halen van de kinderen in goede banen te leiden. In het algemeen geldt: houd hierbij afstand, ook onderweg. En blijf thuis als iemand uit het gezin verkoudheidsklachten heeft met koorts van meer dan 38 graden en/of benauwdheid.
Van haarlem.nl